Nabi
s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari
kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku." (Riwayat Ibn Mas'ud r.a)
Kelebihan Berselawat
Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesiapa yang berselawat kepadaku dengan sesuatu selawat, sentiasalah
Malaikat berdoa untuknya selama ia berselawat kepadaku; oleh itu terpulanglah
kepada seseorang sama ada ia hendak berselawat sedikit atau banyak." (Amir
bin Rabiah r.a)
Kedudukan
selawat ke atas nabi (S.A.W.) ini merupakan perkara yang diwajibkan menurut
sebilangan besar ulama'. Malahan dinukilkan bahawa Al-Imam Al-Qurthubi
menyatakannya sebagai ijma' ulama'. Apa yang diperselisihkan oleh ulama' ialah
adakah selawat itu wajib pada setiap kali majlis dan disebut nama Nabi Muhammad
(S.A.W.) atau adakah ianya sunat (bagi yang bersepakat menyatakan ianya wajib
seumur hidup).
Dalam
hal ini, sebahagian ulama' menyatakan ianya wajib setiap kali disebut nama
Rasulullah (S.A.W.), dan sebahagian yang lain menyatakan wajib sekali di
sepanjang majlis meskipun dalam majlis tersebut kerap kali disebut nama
Rasulullah (S.A.W.) dan sebahagian yang lain menyatakan wajib memperbanyakkan
selawat tanpa terikat dengan bilangan dan tidak memadai sekali seumur hidup.
Nabi s.a.w bersabda: "Apabila tiba
hari Jumaat, ada pada tiap-tiap pintu masjid - Malaikat yang ditugaskan menulis
orang yang datang sembahyang Jumaat seorang demi seorang; kemudian apabila imam
duduk di atas mimbar, Malaikat-malaikat itu melipat lembaran-lembaran surat
yang ditulisnya serta mereka datang mendengar khutbah." (Abu Hurairah r.a)
Menurut
jumhur ulama dalam masalah ini, selawat ke atas nabi (S.A.W.) merupakan ibadat
dan jalan mendekatkan diri kepada Allah (s.w.t). Seperti juga zikir, tasbih dan
tahmid. Ia diwajibkan sekali seumur hidup dan disunatkan pada setiap waktu dan
ketika. Sepatutnya juga ke atas setiap muslim memperbanyakkannya.
Berkait juga dengan soalan yang
dikemukakan, iaitu tentang hukum selawat dalam sembahyang. Perkara ini berlaku
khilaf di kalangan ulama'. Menurut pandangan Mazhab Syafei dan Hanbali, selawat
diwajibkan dalam sembahyang dan tidak sah sembahyang tanpa selawat. Manakala
dalam Mazhab Maliki dan Hanafi, selawat merupakan perkara yang sunat muakkad
dan sah sembahyang tanpanya tetapi dalam keadaan yang makruh.
Nabi s.a.w bersabda: "Malaikat yang di sebelah kanan (yang menjadi penulis kebaikan) ialah ketua kepada yang di sebelah kiri; maka apabila seseorang melakukan sesuatu kebaikan, dituliskan baginya kebaikan itu menjadi sama dengan sepuluh kebaikan yang tersebut, dan apabila ia melakukan sesuatu kejahatan, lalu Malaikat yang di sebelah kiri hendak menulisnya, berkatalah Malaikat yang disebelah kanan: "Tunggu dahulu;" lalu ia menunggu selama enam atau tujuh jam; kemudian jika orang itu beristighfar dari perbuatan jahat itu, tidaklah dituliskan sesuatu pun; dan jika ia tidak meminta ampun kepada Allah Taala, dituliskan baginya satu kejahatan sahaja." (Abu Umamah r.a)
إِنَّ اللَّهَ
وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًاNabi s.a.w bersabda: "Malaikat yang di sebelah kanan (yang menjadi penulis kebaikan) ialah ketua kepada yang di sebelah kiri; maka apabila seseorang melakukan sesuatu kebaikan, dituliskan baginya kebaikan itu menjadi sama dengan sepuluh kebaikan yang tersebut, dan apabila ia melakukan sesuatu kejahatan, lalu Malaikat yang di sebelah kiri hendak menulisnya, berkatalah Malaikat yang disebelah kanan: "Tunggu dahulu;" lalu ia menunggu selama enam atau tujuh jam; kemudian jika orang itu beristighfar dari perbuatan jahat itu, tidaklah dituliskan sesuatu pun; dan jika ia tidak meminta ampun kepada Allah Taala, dituliskan baginya satu kejahatan sahaja." (Abu Umamah r.a)
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
(Surah Al-Ahzab 33: Ayat ke 56)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan